Extern geld aantrekken als startup? Check of je een van deze 3 motivaties hebt

Extern geld aantrekken als startup? Check of je een van deze 3 motivaties hebt

Dit zijn de 3 redenen van ondernemers om externe investeerders aan te trekken

Maar: is extern geld wel de slimste manier om jouw bedrijf te laten groeien?

Tijdens het Traineeship Ondernemen coachen we startende professionals in hoe ze hun eigen bedrijf op een slimme en toekomstbestendige manier kunnen opzetten. Natuurlijk behandelen we daarin ook het onderdeel ‘externe investeringen aantrekken’. Want soms is extern geld een vereiste om je onderneming écht in de markt te zetten of om te kunnen opschalen. Maar, vinden wij, het is niet altijd nodig om meteen het circus dat investeringsrondes heet in te duiken. Sterker nog, soms doe je er als ondernemer slimmer aan om op eigen houtje te gaan opereren. Waarover zo meer.

Drie veelvoorkomende redenen om externe investeerders aan te trekken

Wanneer dan wel? Check of een van deze drie scenario’s op jouw bedrijf van toepassing is. Wanneer jij als ondernemer geen van deze redenen hebt, en ook geen bedrijf of bedrijfsplan hebt dat hierop aansluit, is het slim om nog even heel goed na te denken over of de route van ‘extern geld’ wel de juiste is voor jou.

Reden 1: Je bent het snoepje van de week: ka-ching

Je hebt een briljant idee voor een nieuwe app of platform maar je kunt nog geen regel code schrijven, dus je hebt geld nodig om een MVP (Minimal Viable Product) te ontwikkelen. Oké, dan is het wat ons betreft de vraag of je deze route wilt volgen. Want als je een fantastisch idee hebt voor een nieuwe app is dat heel tof en bijzonder. Maar denk je zelf ook niet dat het handig zou zijn om een beetje technische kennis in huis te hebben? Gezien het feit dat je een technisch product in de markt wilt zetten? Het is al lastig genoeg om zo’n ding werkend te krijgen, laat staan winstgevend. Of vind je het prima om alleen maar een interessante asset voor een speculant te zijn?

Wat we weten is dat investeringsmaatschappijen nogal gevoelig zijn voor trends. Het liefst hoppen ze van de ene investeringsronde naar de volgende. In de tussentijd verdubbelt de waarde van het bedrijf, maar de winstgevendheid blijft achter. Miljarden dollars zijn inmiddels gepompt in Spotify, Uber en Zalando. Heel logisch, zou je zeggen, want deze bedrijven zijn momenteel marktleider in respectievelijk muziek streaming, personenvervoer als taxi en online shoppen. En toch zijn ze verre van winstgevend. Sterker nog, ze lijden verlies. Dat maakt investeringsmaatschappijen niet zoveel uit. Zij hebben hun doel bereikt zodra een bedrijf naar de beurs gaat, IPO (Initial Public Offering). Ka-ching indeed.

Dus: heb je het volste vertrouwen in je eigen managementskills en ben je niet vies van investeerders die speculeren? Dan kun je ervoor kiezen om je idee te gaan pitchen bij één van de vele demo days die Nederland inmiddels rijk is. En wie weet zit er een investeerder tussen die wel met je in zee wil gaan.

Reden 2: The timing is right: jouw bedrijf heeft product-market fit

Het ideale moment om extern geld aan te trekken is wanneer je zeker weet dat je elke euro die je binnen krijgt kunt omzetten in meer euro’s. En dat je er dus winst op kunt maken. In dit geval heb je product-market fit. Je draait al (een beetje) omzet, de productie draait en wat je nodig hebt is geld om op te schalen en op die manier je omzet en je winst te vertienvoudigen. Goed om te weten: de investeerders die je wilt aantrekken weten dat er waarschijnlijk geen exit komt, want het lijkt er niet op dat er snel een volgende investeringsronde nodig is. Dat maakt je oninteressant voor de vele fondsen die daar wel op speculeren. De fondsen die wel geld in jouw bedrijf stoppen zorgen daadwerkelijk voor groei en groeien met je mee.

Reden 3: Productontwikkeling zkt. Investeerders

Een relevante reden om externe investeerders te zoeken en geldt voor de echte tech-ontwikkelaars. De promovendi in de Robotica of Medical Engeneering, die een hybride auto met zonnepanelen, een nieuwe zorgrobot of een zwevende couveuse hebben ontwikkeld. En die simpelweg geld nodig hebben om hun prototype te bouwen. De techniek is ontwikkeld. De vraag is gevalideerd. En met kapitaalinjectie van een paar ton of meer kunnen deze ondernemers hun innovatieve ontwerp gaan produceren, zodat ze door middel van het plaatsen van preorders de investering kunnen terugverdienen.

Ondernemer worden? Ga bootstrappen!

Natuurlijk zijn er veel soorten ondernemers. Techneuten, business goeroes en gesjeesde economiestudenten. Dus wil je ondernemen en heb je een goed idee voor een app? Vinden we fantastisch en we wensen je veel succes. Maar probeer eerst eens bij punt 2 te komen. Vindt een co-founder die de technisch kant voor zijn rekening neemt en ga op zoek naar een product-market fit vóórdat je bij investeerders langsgaat. Zodat je niet eindigt als een van die startups die na een jaar al failliet gaan.

Hoe doe je dat?

Kijk voorbij de optie ‘extern geld’. En ga bootstrappen. Heel simpel gezegd is dit de Do It Yourself-strategie. Je groeit met je bedrijf, maar zonder extern kapitaal. Het grote voordeel is dat je geen financiële verplichtingen aangaat die je misschien niet kunt waarmaken. Bovendien is dit de beste manier om een échte ondernemer te worden. Gewoon doen. On a budget.

Bootstrappen kan op verschillende manieren. Dit zijn enkele opties:

  • Geen kantoorpand huren maar werken in een co-workingspace
  • Geen personeel zoeken maar een team vormen met andere getalenteerde freelancers
  • Huur geen dure bureaus in voor je administratie en marketing, maar gebruik tools en automated programs.

Naast dit soort praktische zaken gaat het ook om het creëren van een ondernemersmindset. Als je je eigen broek kunt ophouden in de magere jaren, kun je dat zeker ook in de vette – eventueel extern gefinancierde – jaren.

En denk nu niet dat bedrijven die bootstrapped zijn begonnen alleen maar klein bleven en niet zoveel in de melk te brokkelen hadden. Want een van de bekendste e-mailmarketingprogramma’s, Mailchimp, koos ervoor om op basis van eigen omzet te groeien. Ook open source platforms zoals GitHub kozen voor bootstrappen, om vervolgens, toen ze een perfecte product-market fit hadden, 100 miljoen dollar op te halen in een investeringsronde. Het hoeft dus niet of-of, het kan ook en-en.

Bij Traineeship Ondernemen, bootstrapped to the bone, trainen we startende professionals hoe ze écht succesvol kunnen worden als ondernemer. Ben je nieuwsgierig naar jouw ondernemerskills? Wij ook. Meld je aan voor het tweeweekse assessment dat start op 19 juni 2019.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen. Verplichte velden *.