Dé Codeerschool | Pivots in de praktijk

16 november, 2020 door Jesse Verduijn

Als ondernemer moet je verandering omarmen. In deze blog hebben we het over pivots: Wat zijn pivots? Hoe zien we ze terug bij toonaangevende bedrijven? En we behandelen de pivots van Dé Codeerschool.

Wat is een pivot en waar komt het vandaan?

Laten we beginnen met wat een pivot is en waar het woord vandaan komt. Het woord pivot komt van Eric Ries, bekend van zijn boek “The Lean Startup”. Waarin hij een methodologie beschrijft om snel en efficiënt businessideeën te valideren. Het woord pivot verscheen voor het eerst in zijn blog in 2009. Hier beschrijft hij een pivot als: een verandering waarbij je gegrond blijft in delen van je originele visie en aspecten die niet werken aanpast. Door verschillende pivots uit te voeren kunnen startups snel en goedkoop hun businesscase valideren en ontdekken waar de vraag van de markt zit (de eerste 6 weken in het curriculum van Traineeship Ondernemen zijn hier volledig op toegespitst).

Zijn meest concrete definitie van een pivot: "A change in strategy without a change in vision".

Geen plan overleeft de startlijn

Als founder moet je durven afwijken van een strategie die niet of niet goed genoeg werkt. Het is dan ook niet zeldzaam dat een startup met een heel ander businessmodel eindigt dan waar ze mee begonnen is. Via deze link, vind je veertien befaamde pivots van grote bedrijven. Een voorbeeld is Twitter, dat begonnen is als Odeo. Odeo was een applicatie waar je kon zoeken naar en abonneren op podcasts. De founders vreesde de ondergang van Odeo toen iTunes deze niche over begon te nemen. De medewerkers hebben daarop twee weken gekregen om met nieuwe ideeën te komen, waarna het bedrijf besloot een drastische verandering te maken en verder te gaan met het idee dat we nu als Twitter kennen. Wees dus niet bang om je originele businesscase aan te passen.

Mijn visie op pivots

Als ondernemer is het moeilijk om te weten wanneer je het goede pad bewandelt. De enige manier om dat te ontdekken is door je product of dienst in de markt te valideren. Dat kan confronterend zijn omdat er onvermijdelijk ook negatieve reacties zullen komen. De kunst is om je product niet volledig uit te ontwikkelen voordat je dit gaat testen en de feedback te zien als een kans om je product nog verder te verbeteren.

Het is belangrijk om een strategie die niet aanslaat niet te zien als falen. In plaats daarvan kan je het beter zien als het voorkomen van het voortzetten van een slecht businessidee. In mijn ogen is het dus absoluut noodzakelijk om als ondernemer te pivoten, zowel om nieuwe kansen te ontdekken als om slechte keuzes en verliezen te voorkomen. Het is natuurlijk beter om een businessmodel af te schieten voordat hier een grote investering in is gedaan. Hoe verder je in het proces zit hoe lastiger dat wordt.

Hieronder lees je welke pivots Dé Codeerschool uitgevoerd heeft en waar dat ons gebracht heeft. Ik zal beginnen met waar we zijn begonnen en vervolgens ingaan op de impact van verschillende pivots op ons businessmodel.

Pivots van Dé Codeerschool

Start

Dé Codeerschool is begonnen als ontwikkelaar van thuis-codeercursussen voor kinderen uit groep 7 & 8. In het huidige onderwijssysteem is er nog te weinig aandacht voor het leren van deze kennis. Het is dus een vaardigheid die steeds belangrijker wordt. Bingo! Wij hadden vroeger toch ook een typcursus? Is dit niet net zo relevant tegenwoordig? Aan de slag!

Validatie

Na de validatie voor ons businessmodel schatten wij en de coaches van Traineeship Ondernemen de kans van slagen groot. In samenwerking met een voormalig kinderboekenschrijver ontwikkelden we een verhaallijn. Als hulpje van Agent 008 konden de leerlingen een aanval op de Nederlandse bank, georganiseerd door cybercriminelen, voorkomen. Kinderen moesten verschillende opdrachten maken om de cybercriminelen te stoppen en gaandeweg leerden zij werken met HTML & CSS. Na de cursus konden de kinderen zelfstandig een website maken.

De realiteit van de markt

Bij de introductie van de cursus in de markt kwamen we erachter dat er minder potentie in zat dan verwacht. De cursus was niet zelfsturend genoeg, kinderen moesten té vaak geholpen worden. Onze mailbox werd overspoeld met vragen. Bovendien waren ouders niet bereid om de prijs te betalen die wij in gedachten hadden.

Na het product via meerdere kanalen te hebben aangeboden, hebben we moeten concluderen dat dit niet de manier was. Nu zou je denken, ligt het dan niet aan de kwaliteit van de cursus? Maar als de consument het product überhaupt niet (genoeg) aanschaft tegen het tarief dat nodig is voor een gezonde businesscase, maakt het dan nog uit wat erin staat? Zonder dat de consument kritisch kon zijn op de inhoud sprak het product onze doelgroep blijkbaar niet aan.

Een nieuwe weg inslaan

En nu? Stug door ontwikkelen en hopen dat het wat wordt? Je raadt het al, we hebben besloten om het over een andere boeg te gooien. Als de ouders niet onze klant zijn, dan basisscholen misschien wel. Helaas bleek dit een pivot met weinig succes, maar het heeft ons wel gebracht bij de volgende stap.

We zijn bij deze nieuwe doelgroep (basisscholen) gaan kijken waar hun behoefte lag. Het lerarentekort en de werkdruk zijn urgente problemen op veel basisscholen. Daarbij ontdekten we dat scholen verplicht zijn Wetenschap & Techniek en Digitale Geletterdheid in hun curriculum te verwerken. Maar door de huidige problematiek in het onderwijs is daar eigenlijk geen tijd of aandacht voor.

We besloten hierop in te spelen door vakdocenten te gaan detacheren. Dé Codeerschool kan een klas tot wel 4 uur per week uit handen nemen en de werkdruk voor leerkrachten aanzienlijk verlagen. Zo tackelen we twee problemen, het lerarentekort én het verwerken van verplichte vakken in het curriculum.

Inmiddels loopt er een flink aantal Codeerschool-vakdocenten rond en we zijn onderdeel van het noodplan lerarentekort Amsterdam. Wat inhoudt dat de scholen die hiervoor in aanmerking komen gesubsidieerd gebruik kunnen maken van onze diensten.

Visie

Terwijl onze dienst aanzienlijk veranderd is, is onze visie altijd hetzelfde gebleven. Bij Dé Codeerschool staat ontwikkeling centraal. We focussen op technische scholing en in het bijzonder op programmeerkennis. We vinden het belangrijk dat er op elke basisschool genoeg aandacht is voor deze essentiële skills en dat elke startende programmeur de kans krijgt zich verder te ontwikkelen.

Blijven ontwikkelen

Maar hier stopt het natuurlijk niet, ook onze laatste pivot lijkt aan te slaan. Hoewel dit eigenlijk meer onder de noemer spin-off valt. Onder de naam Hét Codeerbedrijf zijn we begonnen met het inzetten van startende (student)programmeurs. Onder begeleiding van een senior, werken zij aan verschillende software development opdrachten.

We merkten dat er veel startende (student)programmeurs op zoek zijn naar een plek waar ze de ruimte krijgen om zichzelf verder te ontwikkelen. Daar konden we wat mee. Door senior developers in te zetten als begeleiders, kunnen starters zich razendsnel ontwikkelen terwijl we de kwaliteit waarborgen. Een groot voordeel voor opdrachtgevers is dat ze custom software voor lage uurtarieven kunnen inkopen.

Bedrijven genieten dus enerzijds van een gunstig uurtarief én ze dragen bij aan de ontwikkeling van startende programmeur. Het team van Codeerschool-programmeurs is inmiddels 8 man sterk en zijn we klaar om verder op te schalen!

De toekomst

Wat wordt de volgende pivot? Een software development bootcamp of traineeship bij Dé Codeerschool? Wie weet… Als je constant de markt blijft uitvragen is elke pivot mogelijk.

Ondernemen is jezelf constant opnieuw uitvinden. Dat kan alleen, maar het gaat sneller met een team van ervaringsdeskundigen om je heen. Bij Traineeship Ondernemen wordt je omringt door intelligente ondernemers die je helpen en inspireren. Meedoen? Meld je dan aan voor het volgende toelatingsassessment van Traineeship Ondernemen.