Dit leerde Arnaud van der Veen – van Inkless – over planmatig ondernemen

4 mei, 2018 door Arnaud van der Veen

Arnaud van der Veen is de co-founder van Inkless en wil met dit concept, printen zonder inkt, de wereld veroveren. Zijn strategie om succesvol te ondernemen leerde hij via de founders van Traineeship Ondernemen.

Q: Hoi Arnaud, hoe staat het met je bedrijf Inkless?

Ja, dat gaat super! We hebben net 1 miljoen opgehaald bij de laatste investeringsronde. Dat is te gek, nu kunnen we door ontwikkelen en in 2019 een pilot gaan starten met launching customers. Printers zonder cartridges bestaan al langer, bijvoorbeeld voor het printen op bonnetjes. Maar die procedés maken gebruik van speciale coatings op het papier. Mijn compagnon Venkatesh Chandrasekar heeft een methode ontwikkeld die echt duurzamer, goedkoper en gemakkelijker is. Deze methode maakt namelijk in zijn geheel geen gebruik van cartridges of van dure en milieuonvriendelijke coatings op het papier. Het proces van Inkless zorgt ervoor dat de print er als het ware in gebrand wordt. In 2015 richtten we samen Inkless op. Venkatesh houdt zich bezig met de technische ontwikkeling, ik ben verantwoordelijk voor de sales en bedrijfsvoering. Onze ambities reiken ver. Eerst richten we ons op de food & beverage en packaging industrie, maar uiteindelijk willen we dat elk huishouden een Inkless printer heeft staan.

Q: Mooi, die grote ambities, maar wat is jullie geheim? Waarom gaat het jullie wel lukken, terwijl andere ondernemingen stranden?

Het is geen geheim, maar ik maak gebruik van een pragmatische aanpak die ik heb geleerd toen ik nog bij Knaek werkte. Daar maakte ik kennis met het OATDOEM-model dat onderwezen wordt aan de officiersopleiding, en waar de trainees van Traineeship Ondernemen ook mee te maken gaan krijgen. Dit is een planmatige aanpak en het allerbelangrijkste daarbij is dat je voor jezelf het grote plaatje inkleurt. Duidelijk vaststelt wat de hoofdlijnen zijn en daar steeds naar terugkeert. In uitvoering en in de details kun je altijd alternatieve scenario’s uitproberen, maar het hoofdverhaal moet staan. Ondernemers die die hoofdlijn niet duidelijk voor ogen hebben lopen grote kans om daarop stuk te lopen.

Ondernemers die de hoofdlijn niet duidelijk voor ogen hebben lopen grote kans om daarop stuk te lopen

Q: Waarom is dat zo belangrijk, vind je?

Echt ondernemen is een kwestie van doorpakken en volhouden. Kijk, ik denk dat 90 tot 95 procent van de mensen uiteindelijk niet geschikt is om te ondernemen. Die voelen zich veel prettiger in een kantooromgeving van 9 tot 5 en een baas die ze vertelt wat ze moeten doen. En dat is prima. Mensen vinden het vaak leuk om ideeën te bedenken, plannen te maken. Een geniaal gat in de markt te vinden en dat op de achterkant van een bierviltje te schrijven, maar daar stopt het vaak. Dromen is mooi, maar ondernemen gaat veel verder dan het bierviltjesstadium. Je moet een strategie gaan ontwikkelen en alle aspecten, van de markt waarin je opereert tot je concurrenten en noem maar op, gaan onderzoeken. En als scenario A niet uitpakt hoe je hoopt, moet je scenario B hebben klaarliggen. Ze zullen er vast zijn, die ondernemers die volledig intuïtief te werk gaan en zonder vastomlijnd plan toch heel succesvol zijn. Maar de kans van slagen is in mijn ogen groter als er een goed plan ligt.

Q: Hoe breng je die pragmatische manier van werken over op je team?

Daarin heb ik me moeten ontwikkelen. In de begintijd van Inkless wilde ik mijn manier van werken aan iedereen opleggen, zo van: ‘volg deze stappen in lijn met dit plan’. Maar dat werkt uiteindelijk niet. In mijn team zitten mensen die ontzettend ervaren zijn, die zoveel kennis en expertise in huis hebben, dat ik ze niet tot in detail hoef uit te leggen hoe ze hun werk moeten doen. Die hebben hun eigen manier ontwikkeld en dat is prima. Als je maar een planmatige aanpak hebt, dat is het belangrijkste. Dat was voor ons ook absoluut een belangrijk selectiecriterium in de zoektocht naar teamleden.

Ondernemers moeten zich richten op hun belangrijkste taak, namelijk hun onderneming verder brengen. Dan moet je je niet in de details gaan verliezen, want dat kost alleen maar tijd

Q: Tot slot: heb je nog advies voor de trainees-to-be en anderen die dromen over het ondernemerschap?

Ja, maak een duidelijk onderscheid tussen de hoofd- en bijzaken. Voor jou als ondernemer is het belangrijk dat jij je alleen richt op je belangrijkste taken, namelijk je onderneming verder brengen. Dan moet je je niet in de details gaan verliezen, want dat kost alleen maar tijd. Als je goed leiding wilt geven, moet je ook goed delegeren. Toen we net startten hield ik me echt met alles bezig, ook met dingen waar ik helemaal niet goed in was. Dat is niet handig, want de uitkomsten zijn dan slecht, terwijl je hier wel tijd in hebt geïnvesteerd. Tijd die je beter kunt steken in zaken waar je wel goed in bent. Ik heb geleerd om bepaalde administratieve taken te delegeren of uit te besteden aan mensen die deze taak wel perfect kunnen uitvoeren. Daardoor kan ik me volledig richten op het succesvol maken van Inkless.

Leer succesvol ondernemen zoals Arnaud van de Veen van Inkless dat doet en schrijf je in voor het Traineeship Ondernemen.