Eureka! Wachten op een goed idee is gewoon een heel slecht idee!

29 januari, 2018 door Holger Breukink

Over het onderwerp ‘ondernemen’ doen allerlei mythes de ronde. Eén daarvan is dat je eerst een gat in de markt moet zien te vinden; dan ben je pas in staat om een succesvolle business op te bouwen. Maar met een origineel idee heb je nog niet de sleutel tot succes in handen. Sterker nog: je kunt beter succesvol worden in ideeën jatten.

Alle succesvolle corporates – groot en klein – zijn in feite meesterdieven

De realiteit is namelijk dat het overgrote deel van de ondernemingen die wij als succesvol zien – de logo’s, zeg maar – gewoon heel erg goed is in het lichtjes verbeteren van een bestaand idee, en dit vervolgens retegoed weet te verkopen.

Hamburgers, smartphones, gloeilampen: allemaal al uitgevonden

McDonald’s is de bekendste fastfoodketen wereldwijd, maar was zeker niet de uitvinder van de hamburger. Hoe het eerste online reisbureau heette? Geen idee, maar het was niet Booking.com. En wat te denken van Apple die pas heel laat toetrad tot de mobiele telefoniemarkt? Dichter bij huis wist Philips zich te positioneren als autoriteit in gloeilampen. Maar het is Thomas Edison geweest die deze lamp bedacht. Toch? Nope, zelfs Edison heeft ordinair lopen jatten. Hij zag de eerste gloeilamp, is er vervolgens een beetje aan gaan knutselen en wist het idee vervolgens commercieel uit te baten. Niets mis mee, want Edison was gewoon een ondernemer in hart en nieren!

Studentenkorting gekopieerd van een Brits businessmodel

Ook het bedrijf dat ik mede heb opgezet, Knaek, is niet ontstaan doordat ik ineens wakker werd met een idee om een app te maken met kortingsdeals voor studenten. Knaek is gebaseerd op het Britse Snapfax, waarmee studenten met behulp van een pasje korting konden krijgen op restaurants, vervoer en cultuur. Dit idee besloten we te kopiëren en natuurlijk hebben we het aangepast aan de Nederlandse markt, maar het is uiteindelijk exact hetzelfde idee.

Lees hier meer over de David vs. Goliath-ondernemingsstrategie van Knaek

Maar wie bedenkt dan de volgende generatie paperclips?

Moet je dan maar stoppen met het bedenken van ideeën? Natuurlijk niet. Als jij een extreem goed idee hebt, waarmee je daadwerkelijk een oplossing biedt voor een probleem waar mensen in hun dagelijks leven mee te maken hebben, ben je inderdaad misschien wel de founding father of mother van de nieuwe paperclip. Als je jouw idee weet te patenteren en hier een zakenimperium mee kunt opbouwen, juichen wij dat juist van harte toe. Maar weet alleen dat de kans hierop echt heel erg klein is.

Goed jatten betekent kansen zien – essentieel voor jou als ondernemer

Het ondernemen on hold zetten, omdat je wacht op je op een heldere ingeving of een geniaal idee, is dus niet per se slim. Je kunt beter op zoek gaan naar een bestaand businessmodel, hier of in het buitenland, dat aanpassen en optimaliseren, en vervolgens gewoon gaan. Soms kun je een bestaand product zelfs compleet kopiëren en simpelweg voor minder geld aanbieden. Zoals met de koffiecupjes van Nespresso is gebeurd. Want toen het patent hierop kwam te vervallen grepen de grootgrutters meteen hun kans. Inmiddels kun je bij elke supermarkt kiezen uit tenminste 3 soorten cups.

Ik wil nog wel een stapje verdergaan: goed jatten getuigt van goed ondernemerschap. Want door niet zelf het wiel uit te hoeven vinden – je weet immers dat dit product verkoopt – kun jij je volledig focussen op het runnen van je bedrijf.

Als jij écht wilt leren ondernemen – en je niet wilt laten afleiden door mythes – leren we jou graag kennen tijdens het tweeweekse assessment in juni. Wie weet ontpop jij je tot Meesterdief!