Zijn succesvolle ondernemers mensen die veel risico nemen?

21 april, 2019 door Holger Breukink

Over ondernemen bestaan veel aannames. Zoals dat er een ‘first-mover advantage’ is. Ben je niet de eerste die kan lanceren? Dan heb je de strijd eigenlijk al verloren. Veel ondernemers geloven dit, blijkt uit onderzoek, maar is het waar? Een andere aanname is, dat een onderneming enkel kans van slagen heeft als de ondernemers zich voor 100% focussen op hun bedrijf. Door alle schepen achter zich te verbranden, is er geen weg terug. En de druk om te slagen zorgt dan net voor dat extra beetje motivatie waardoor jij het wint van je concurrenten. Denkt men.

Waarop zijn deze aannames gebaseerd? En kloppen ze wel met wat wetenschappelijk onderzoek ons vertelt over ondernemerschap en succes? Traineeship Ondernemen gelooft niet in factfree bloggen, en zoekt het uit.

Bestaat er zoiets als een ‘first-mover advantage’?

Het klinkt natuurlijk heel logisch. Ben je eerder met het lanceren van een product, dan kun je vast een groot gedeelte van de markt claimen. Deezer kreeg in Nederland bijvoorbeeld nauwelijks voet aan de grond, want iedereen had Spotify al op zijn telefoon staan. Dit voordeel lijkt zo vanzelfsprekend, dat je je bijna niet kunt voorstellen dat wetenschappelijk onderzoek precies het tegenovergestelde heeft aangetoond. Toch is dat zo.

Marketingonderzoekers Peter Golder en Gerard Tellis lieten in hun studie Pioneer Advantage: Marketing Legend or Marketing Logic? de verschillen zien tussen de success rate van de pioneers, de bedrijven die een nieuwe markt creëerden met een nieuw idee, en de settlers, de bedrijven die wachten met het lanceren van een nieuw product, en eerst even kijken hoe de markt reageert op vergelijkbare producten. Bijna de helft van de pioneers faalde in hun poging, 47 % van deze bedrijven slaagde er niet in om te overleven. Hoe de settlers het deden? Slechts 8 % faalde. Een groot verschil.

En de pioneers die het wel overleefden kwamen uiteindelijk uit op een gemiddeld marktaandeel van 10%. Dat is fors lager dan het marktaandeel van 30% dat settlers overhielden aan hun investeringen.

Now you’re playing with.. Magnavox Odyssey?

Een voorbeeld van zo’n pionier is Magnavox Odyssey. Wie? Juist. Dit bedrijf was in 1972 de koploper in videogames. Maar toen kwam er een Japanse spellenfabrikant die de markt overnam, en deze in de jaren ’80 compleet domineerde met games als Super Mario Bros en The Legend of Zelda. Je raadt het al, dat was Nintendo. Zo zijn er veel voorbeelden te vinden van pionierende bedrijven die in de vergetelheid zijn geraakt. Eerder schreven we daar al een blog over.

Ondernemen is dus eigenlijk de kat uit de boom kijken?

Ja en nee. Soms moet je nou eenmaal risico’s nemen. Maar als wij besluiten moeten nemen kiezen we ervoor om analytisch te werk te gaan. Want je gek laten maken door allerlei mensen uit je omgeving die roepen dat je haast moet maken omdat je anders de boot mist? Neh, onverstandige basis voor belangrijke keuzes, vinden wij.

Je kunt ondernemen ook zo bekijken. Goede ideeën hebben tijd nodig om te rijpen, te ontwikkelen. Ook als het concept van een product of dienst op de achterkant van een bierviltje past – en dus kant en klaar lijkt - moet je alsnog de markt gaan verkennen, een goed businessmodel bedenken, prototypes ontwikkelen en eventueel een goed team samenstellen.

Pionierende ondernemers – hoe kleurrijk ze ook kunnen zijn - nemen vaak grote risico’s. En dat is niet zo gek, want ondanks wat de populaire startupmanuals je allemaal vertellen, kun je nou eenmaal niet alles vooraf valideren. Daardoor moeten deze ondernemers hun businesscase deels baseren op aannames. En hoe meer aannames, hoe groter het risico.

Settlers hebben dit probleem niet. Ze wachten totdat de markt wat kalmer is geworden en er bepaalde standaarden zijn ontwikkeld. Als je nu bijvoorbeeld een smartphone op de markt zou brengen, hoef je niet meer te twijfelen over of die een touchscreen moet hebben. Alle smartphones hebben namelijk een touchscreen. Maar 10 jaar geleden wist je dat nog niet en moest je een aanname doen. Doe je de verkeerde aanname, dan verspil je veel ontwikkelkosten die nooit gaan renderen.

Enne, hoe zit dat dan met die full-focus?

Nog zo’n aanname is dat succesvolle ondernemers vaak kiezen om zich full-focus op hun bedrijf te storten. Want als ondernemen je pad is moet je er vol voor gaan, toch? Kijk, als jij wilt ondernemen mag je van ons gerust all-in gaan. Stoppen met je baan of studie, al je spaargeld investeren en maar zien hoe dit avontuur afloopt. De kans is alleen heel erg groot dat je op deze manier straks een ervaring rijker, maar heel veel illusies armer bent.

Uit een studie (Raffiee & Feng, 2013) naar 5.000 Amerikaanse ondernemers bleek dat de ondernemers die, naast hun bedrijf, ook nog steeds in loondienst bleven werken een 33 % lagere kans hadden op falen. Steve Wozniak bleef nog een jaar bij Hewlett-Packard werken nadat de eerste Apple computer werd uitgevonden. En Larry Page en Sergey Brin schreven het algoritme voor Google in 1996. Maar bleven nog tot 1998 student aan Stanford University.

Ondernemen is risico’s zo klein mogelijk maken en zoveel mogelijk opties voor jezelf creëren. Choose your battles wisely. Want alleen zo zorg je voor een strategisch voordeel op je concurrenten.

Ben jij geïnteresseerd in hoe dit proces er voor jou uit ziet en wil je bovenal succesvol zijn in het ondernemen? Laat je horen en meld je aan voor het tweeweekse assessment dat start in de maand juni van elk kalenderjaar.